23 September 2013

Info Penjagaan Hamster


Sebelum ni yam ada jugak bela Hamster tapi dah mati.......Sebelum ada yang teringin  membela hamster atau haiwan yang comel ini,pastikan 'berupaya' menjaga haiwan ni..Meh sini yam nak beritahu serba sedikit nak membela hamster yang comel dan kiut ni :)






 dari pak cik google 


Kandang

Semakin besar kandang semakin baik untuk hamster bergerak.Kandang hamster ni ada juga mempunyai keunikan sendiri mengikut citarasa empunya hamster itu.Dekat kedai haiwan peliharaan sekarang dah ada macam-macam..Kalau boleh elakkan membeli sangkar yang mempunyai laci sebab bahagian bawahnya apabila hamster membuang air kecil dan akan keluar melalui laci.Kalau nak beli pun kena lapik dibawah kandang kertas or apa-apa la..Dan satu elak dari membela hamster dalam akuarium sebab pengudaraan yang tidak baik dan menyababkan bau busuk..Yam pernah letak..Memang busuk..:)




dari pak cik google


Bekas Air

Kalau boleh beli yang jenis gantung.Sebab bekas air ini tidak akan terkeluar dan menyebabkan kebasahan pada sangkar berbanding air yang terdedah dalam sangkar..



 dari pak cik google

Serbuk Kayu

Serbuk kayu boleh didapati di kedai haiwan peliharaan.Sapa-sapa yang berminat nak bela harus bijak memilih serbuk agar tidak berbau bahan kimia tertentu..Serbuk kayu ada macam-macam jenis..Kebanyakan serbuk kayu berasal bekas kayu perabot rumah yang sudah dimasukkan kimia.Pasti nak tahu kan kenapa perlu serbuk kayu ni.Sebab dia sebagai alas untuk hamster tidur..sebagai bahan penyerap air kencing.Dan satu lagi untuk tempat berlindung dari panas dan dingin yang akan menyebabkan hamster mati jika tak jaga dengan betul.



 dari pak cik google

Makanan

Kebanyakan makanan hamster diimport.Tapi kebanyakan makanan  hamster mengandungi bahan pewarna dan terkandung lebihan biji bunga matahari yang menyebabkan hamster mati.Disebabkan itu kena berhati-hati..Ada beberapa jenis buah-buahan dan kekacang yang boleh diberikan seminggu sekali dalam kuantiti yang sedikit.





 dari pak cik google




kalau hamster makan hari-hari macam ni..gemuk la..huhu
 dari pak cik google

Syampu

Mandikan 2 minggu sekali atau mengikut kesesuaian la..Dan gunakan penyembur khas untuk hamster..Hamster takot mandi,,hehe..



  dari pak cik google



 dari pak cik google


 Peralatan Lain

Hamster adalah haiwan yang selalu gembira dan aktif..Jadi perlulah sediakan sebuah taman mini untuk hamster sebagai tempat permainan untuk hamster.Antara nya permainan roda pusing memang hamster suka sangat..Teowong kecil dan rumah untuk ibu hamster yang melahirkan anak...Comel ja tengok anak hamster..:)



 dari pak cik google



 dari pak cik google



alahai comel jer tengok..
  dari pak cik google


  dari pak cik google






♥ Thanz sudi baca!Jangan lupa tinggalkan komen ♥

Catat Ulasan
Hak Cipta Terpelihara Csmaryam