16 Ogos 2011

* Kuih Gedung Chak *

 
salam semua...puasa tak hari ni?.....
hari ni yam jumpa kuih mak suka...dah lama cari apa nama kuih 2...
dok baca surat khabar tiba-tiba ternampak kuih macam pernah yam tengok..bentuk nya macam otok-otok..
tengok-tengok kuih yang mak suka.....
cepat-cepat yam  bukak internet dan apa lagi cari la resepi nak bagi kat mak yam....
memang sedap kuih ni..nama nyer KUIH GEDUNG CHAK..pernah tak dengor?
kuih nie asal dari kedah..tapi yam orang kedah pown tak tahu..ish3....hihi
Kuih- muih ni semakin terpinggir namun , kuih  tradisional ini masih terdapat di Pekan Rabu, Alor Setar. Walaupun, ada juga kuih yang tiada di pekan contohnya, Kuih Gedung Chak. Mendengar nama dia sahaja sudah cukup untuk membayangkan ksedepan kuih ni..hehe. Gedung Chak merupakan sejenis kuih melayu masyarakat di Kedah.
Kuih ini terdapat banyak di Pekan Kuala Muda,tanjung dawai dan di Daerah Yan. Adunan daripada tepung pulut bersama kelapa parut berserta gula Melaka, dibalut dengan menggunakan daun nipah membawa rasa yang enak dan aroma yang wangi.
ni la kuih nya..........
'
'
'
'

KUIH GEDUNG CHAK

♥ Thanz sudi baca!Jangan lupa tinggalkan komen ♥

Catat Ulasan
Hak Cipta Terpelihara Csmaryam